THE WHO “Rock’s Outer Limits” ザ・フー

3月18日に更新されたピート・タウンゼントのダイアリーはかなり重要なことが書いてあります。
Bill Curbishley の以前の発言がようやく意味が分かってきました。完全なニューアルバムの形ではないと言っていましたが、今回ピートが作り上げたコンセプトアルバムとしての曲をロジャーが拒否したことによる、ミニオペラに転換せざるを得ない経緯が背景にありました。
それにしてもせっかくピートが久しぶりに新しいマテリアルとしての創造意欲を発揮し小説まで作り、作曲したのにロジャーに拒否され、気の毒でしたが、個人的には23年ぶりのニューアルバムがコンセプトアルバムである必要はないと思っていましたので、少なくともニューアルバム作成へ進みだしたわけですので、良い方向へ向かってもらいたいものです。
レコーディングのもう一つの不安はツアー中のザックのことでしたが、これはRachelのバンドのPeter Huntington代役を果たしているそうです。彼が最終的なレコーディングまでクレジットされるかどうかは分かりませんが、日程から見てもおそらくそうなるでしょう。全く知らない人物だけにこの辺微妙な感じですが、せめてメンバーにピノの名前を見出せただけでもホットしました。
でも”ミニオペラ”悪くないかも。
話は変わりますが最近見つけたロジャーに関する記事。他のメンバーと同じように難聴に苦しめられているらしい。当面のライブ活動には大きな支障は無そうそうですが、それにしてもこの題はないでしょうって感じです。"Daltrey: Deaf "
http://uk.news.launch.yahoo.com/dyna/article.html?a=/060320/340/g6ypm.html&e=l_news_dm
(ダイアリーの概要)(原文が私には難しい箇所も多く、翻訳は相当いいかげんですのでそのつもりで)
・ 6月からのフェス参加も含めたヨーロッパツアーを行うかどうかについて1月中旬頃決断をしなければならなかった。
・ その時までに、作曲していた12曲はそのうち半分以上は強く、スローテンポで大人びたものであったがロジャーは気に入らなかった。自分で歌ってソロアルバムで使うように勧めた。
・ Bill Curbishleyは(ツアーについて)決断を迫られたが、自分としては新しいマテリアルなしにツアーをしないという考えに変更は無かった。
・ The Boy Who Heard Music のインターネットでの配信は自分にとって刺激なものであり、作曲活動は更なる演劇的な発展への基礎をなしていた。
・ ロジャーは初期のスクリプトに目を通していたに拘らず、関わることを拒否した。
・ 自分自身の創作の方向性はフーのために曲を書く際に閉ざされてしまった。
・ 何曲か元のテーマと違うものも書いてみたが、しっくりこなかった。
・ 1月10日Nick Goderson以前、提案してくれたミニオペラに変えてみたらという提案を思い出し、すぐに8曲分の短い歌詞を作り上げた。
・ それは原作の深さやバックグラウンドを持つものではなかったが、ライフハウスのスクリプト等の経験を生かし、手早く曲を仕上げた。
・ 1月17日までにデモを作り、それは新しいアルバムのうち30分を占めるものになった。
・ その他に10曲仕上げた。最後のThe Boy Who Heard Music の投稿の3日後にスタジオに入り他のミュージシャンとともにレコーディングを始めた。
・ ヨーロッパツアーの前に仮にインターネット配信であってもレコードを出すことを決めた。ポリドールもニューアルバムの前にEPをだすことに原則として同意している。
・ ミニオペラの8曲うち6曲を仕上げた。6月リリースされる予定のEPは11分の曲になる。
ピノ・パラディーノがスタジオで素晴らしいベースを弾いてくれる。ラビット、弟のサイモン、ビリー・ニコルスも参加している。ザックがツアー中でいないためドラムはRachelのバンドのPeter Huntingtonだ。
・ 今週の月曜日にロジャーがスタジオ入りする。
・ プロデュースはBob Priddenの助けを借りてピート自身が行っている。
・ ミニオペラのタイトルはThe Glass Household
The weekend. I’ve managed to get a little ahead of schedule on recording so I get a chance to post an update on how the sessions are going.
Sometime around the middle of January I had to make a firm decision whether to commit to European shows that would begin in June. I had about twelve tracks that I would have been happy to release – if I’d been working on a solo album. But more than half the songs were intense, slow tempo and very mature in tone. Roger had already ‘passed’ on In the Ether, suggesting I sing it myself or reserve it for a solo record. Bill Curbishley, the Who’s manager, told me that I needed to make a decision quickly. My stance was that I would not tour again with the Who without new music.
For four months I had been posting on the internet the free serialization of my story The Boy Who Heard Music. I called the piece a ‘Novella’. This was an inspiring and affirming period for me. It concentrated my mind on what was after all my central focus, and had been since 2001, the creation of a series of songs that would provide the backbone for some kind of large theatrical music event. However, Roger had seen an early script of my story, and declined an involvement in it. So the principle focus of my creative output seemed closed to me when it came to writing music for the Who album. I managed a few songs that stood alone, but even those seemed to have sprung from whatever was going on in my heart as I worked on TBWHM.
On January 10th I had a sudden flash. Nick Goderson who is the manager of Eel Pie, has been ill with cancer for quite some time, and is often on my mind. I remembered that he had once suggested I turn TBWHM into a ‘Mini-Opera’ rather than a Magnum-Opus. This was what I needed. With the story fresh in my mind, and with hundreds of useful comments from those who had responded as I had published the chapters one by one, I was able to quickly scratch out a lyrical synopsis of The Boy Who Heard Music. This comprised seven or eight short lyric-poems. I took into account none of the depth, background or complexity of the story. In a way, I deliberately skipped over what I had explored and elaborated in my Novella, and just grabbed at whatever came into my mind as I sat with pen and paper. I had the benefit of my notes from the Lifehouse script and lyric-guides from as far back as1971, one of which – Sound Round – I used to start the collection. I also used some of the lyrics I had written especially for the Novella. Quickly I found I had enough coherent lyrics to comprise a short song-cycle or ‘Mini-Opera’. I did a couple of quick demos and by January 17th knew I had about 30 minutes of music that would create a vigorous backbone for the Who album, but allow me to continue to draw on the bloodline of The Boy Who Heard Music.
On this basis I committed to the tour and everything else has happened too quickly to contemplate. I completed ten songs, two of which were full length and quite complex, the rest shorter, punchier or simple and ballad-like. I played all the parts myself, as is my habit while I’m composing. I moved into Oceanic, my large studio, and began work with other musicians on February 28th, three days after the last posting of the Novella on the internet.
I decided I would like to release a record prior to the European shows, even if only on the internet. However, Polydor has agreed in principle to release something plastic prior to the main album. So I am completing six songs (as excerpts from the Mini-Opera) for delivery at the end of this month, that will facilitate a June release of what we are now calling a ‘Maxi-single’. It’s an EP really. It will run about 11 minutes.
I’ve used Pino on bass, and he’s playing with terrific energy. Rabbit has played some old-school Hammond. My brother Simon and Billy Nicholls have assisted me with backing vocals. The drums are played brilliantly by Rachel Fuller’s drummer Peter Huntington (Zak Starkey our usual drummer is still in South America with Oasis). Roger starts putting down his vocals on Monday.
I am producing the recordings with help from engineers Bob Pridden and Myles Clarke.
The Mini-Opera is entitled The Glass Household.